۱۲ دی ۱۳۹۲، ۸:۰۸

در طواف حرم رضوی/

کبوتران هم به پنجره فولاد دل بستند/ "ضامن آهو" گره گشای دلهای خسته

کبوتران هم به پنجره فولاد دل بستند/ "ضامن آهو" گره گشای دلهای خسته

مشهد - خبرگزاری مهر: امروز کبوتران حرم هم عزاداراند ، پرندگانی که سالهاست بر گرد گنبد طلا طواف می کنند و دلهاشان بسته به پنجره فولاد است و آنها همنوا با عزادارن بر بام طلایی خورشید بال می زنند ، آری حرم ضامن آهو ، پناهگاه میلیونها زائر و صدها هزار کبوتر عاشق است که در این مکان قدسی ماوا گزیده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، محبت و پناه هشتمین امام حیوانات را نیز در بر گرفته و در این میان کبوتران حرم از شهرت بیشتری برخوردارند و البته بارها شده که حیوانات دیگری نیز به حرم این امام پناهنده شده اند.

بی شک این خورشید عالم تاب همه دلها را در می یابد و او خسته دلان را پناه می دهدحتی اگر آهویی رمیده و در بند صیاد یا کبوتری خسته بال باشد.

یک کارشناس مذهبی در خصوص رافت و مهربانی علی ابن موسی الرضا نسبت به حیوانات در گفتگو با مهر می گوید: امام رضا(ع) که سرچشمه مهر الهی بودند بر همه موجودات ولایت داشتند و داستان ضمانت ایشان ازآهویی در بند صیاد را نمونه ای از عنایت های ایشان است.

حجت الاسلام علی حسینی در خصوص فلسفه حضور کبوتران در حرم رضوی با ذکر حکایتی  عنوان می کند: امام سجاد(ع) روزی  علت حضور کبوتران را در کعبه از صحابه خود پرسیدند؛ آنها دلیل آن را نمی دانستند.

وی ادامه داد: آن امام عزیز توضیح می دهند: در زمان قدیم مردی بود که خانه ای داشت و در میان آن خانه درخت نخلی بود و کبوتری در شکاف آن آشیانه کرده بود، پس هر وقت جوجه می گذارد، آن مرد بالای نخل می رفت و جوجه هایش را می گرفت و می کشت.

حجت الاسلام حسینی در ادامه داستان گفت: کبوتر شکایت به خدا برد و ندا آمد که این بار او از درخت خواهد افتاد و می میرد ؛ کبوتر بازهم جوجه گذاشت و مرد بالای درخت رفت اما هنوز دستش به جوجه ها نرسیده بود که فقیری او را صدا زد و او برای کمک او شتافت و بعد از در خت بالا رفت و جوجه ها را کشت.

وی ادامه داد: کبوتر پیش خدا ناله وشکوایه کرد که علت چیست ؟ و از جانب پروردگار ندا آمد؛ صدقه داد و مرگش را به عقب انداخت اما تو را در مسکنی امن پناه می دهم تا نسل تو آسیبی نبیند و کسی نتواند آنها راصید کند.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: آری این حرم همان مامن امنی است که بعد از کعبه پناهگاه کبوتران شد تا صیادان به این پرندگان زیبا و اهلی آسیبی نرسانند.

امید که آن امام رئوف فرزندان سرزمین خورشید را نیز مانند کبوتران دل خسته حرم در پناه خود بگیرد تا از آسیب های جنگ نرم در امان بمانند.

البته کبوتران وحشی، نامه بر و برخی خانگی هستند اما کبوتر حرم نه تنها به پرندگان زیبای ساکن در بارگاه رضوی گفته می شود بلکه دلهای عاشقی که به سوی این حریم قدسی پر می زنند نیز کبوتر حرمند.

و در این  شبهای یلدایی، دلهای زائران و مجاوران گرم و سبکبال و بی قرار بر بلندای گدسته های حریم عشق پرواز می کند و با هر اوج دلی به ضریح گره می خورد و مشکلی گشوده می شود و هیچ کس از این درگاه نا امید بیرون نمی رود.

.................

گزارش: زهره رنگ آمیز

کد خبر 2206394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha